Monday, August 31, 2009

Iftor & Drama.

Assalamualaikum saudara.
Alhamdulillah.

jam 5 petang.
ketibaan sebuah koster,bas berukuran sederhana yang diguna pakai kebanyakannya di tanah arab.
Bertolak ke kedutaan besar Malaysia.
Menghadiri jemputan berbuka dan menyambut kemerdekaan ke-52.
Walau as a Malaysian namun jalan ke lokasi kedutaan adalah diluar kotak pikir kami.
akhirnya tiba jua.
gembira, tenang, dan syukur meraikan majlis.
kembali pulang ke rumah.
selesai.














Kisah embassy
.
semalam kami yang masih berbaki di Irbid setelah fatrah exam menutup tabirnya telah dijemput oleh pihak embassy Malaysia untuk turut serta menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 52 & majlis iftar bersama mereka. Perasaan gembira dan sedikit teruja berbaur kerana kebanyakan dari kami baru pertama kali menghadiri function disana, almaklumlah sebelum ini kalau ada keraian ia hanya dibuat di Malaysia student department(MSD).

walaupun kami iftar disebalik tabir(garaj belakang) bersama dengan pelajar dari mantiqoh lain namun ianya bukanlah satu masalah untuk ditimbulkan. Rasa syukur pada Ilahi yang telah memberi nikmat berbuka puasa di embassy sudah cukup buat kami memikirkan saudara kami di sempadan sebelah yang tidak tentunya lagi punyai makanan untuk berbuka.

Sepanjang berbuka, majlis menyambut merdeka , hingga tarawikh kami di santuni dan dilayani oleh pegawai2 kerajaan yang penyayang. Bahkan ada pegawai makcik ni pergi ke setiap seorang pelajar untuk menghidang kuih muih. MasyaAllah sungguh indahnya jika wujud perhubungan mutualis antara yang tua dan muda. Seperti kata orang2, yang tua harus sayang yang muda dan yang muda pula hormat yang tua. Kalau keduanya tidak mampu melunakkan ego masing2 maka tiadalah suasana harmoni yang kita idamkan,betul kah?

Tapi?
apa yang dialami disini (jordan) tidak pula apabila di Malaysia. Pegawai kerajaan, datuk bandar, Adun setempat entah kemana? Tiada peluang agaknya bersama rakyat hatta di bulan Ramadhan sekalipun? untung2 kalau bulan ramadhan mereka masih ingin beramah mesra dengan rakyat, kalau bulan suci ini pun mereka enggan bersama, alamatnya silap undi orang lah maknanya kita ini ya?
ah biarkan saja, mungkin mereka sibuk dengan urusan siasah lain.

kami beransur setelah beramah mesra dengan pegawai2 atasan yang mesra belaka selepas tarawikh sambil dijamu moreh yang enak!.














Ahli rumah selepas pulang ke rumah
.

jam menunjukkan 12.00 malam
tanpa banyak berdalih, kami lansung menuju ke layar komputer untuk menyambung siri tontonan drama berjudul CINTA SEMPURNA(CS) yang telah tertangguh dek jemputan ke embassy pada petang.
Bebicara soal drama CS memang amat dapat membuka fikiran kita yang sesekali jumud ini. Pada pendapat saya sendiri drama CS ingin menonjolkan betapa pentingnya untuk para pendakwah menyesuaikan diri dengan kehidupan modernisasi sekarang untuk mencapai efisiensi dalam kerja dakwah. Ini bukan bermakna para pendakwah harus bergulumang dengan maksiat, bergaul bebas dan melanggar batas Islam. Tapi mereka harus memikirkan strategi yang lebih sesuai dan mapan dalam usaha menarik kembali manusia yang hampir terkoyak aqidah dan hampir terbabas ke jurang neraka. Itulah kisah cerita ini. Yang memaparkan betapa zaman sekarang ini tidak banyak berbeza seperti zaman Islam mula dikenalkan dahulu. Dimana mengEsakan Allah SWT dan mempacak aqidah yang betul adalah prioriti utama, pokok utama dan objektif utama para dai'e.

satu pencapaian drama malaysia yang menarik.
bermotif.
bertujuan jelas.
unsur mendidik.

syabas buat krew2 penerbitan dan pencetus idea asal cerita,ustaz Hasrizal :)
salam.

No comments:

Post a Comment