Thursday, October 29, 2009

Ikat diri dengan peraturan

aku terpikir. berkali2 terpikir.
pasal peraturan.?
kenapa orang tidak ingin, tdk gembira, teramat payah mengikut peraturan?
barangkali tidak diketahui kali apa itu fungsi peraturan.?
atau mungkin peraturan dianggap penjajah, yang menggangu ketenteraman hidup?
atau mungkin memang sengaja tidak inginkan peraturan?
yang pasti, aku tidak pasti apa yang diingini oleh orang yang tidak suka akan peraturan?

analoginya mudah ja.
berkali2 mungkin orang sudah memberi dan menjelaskannya.

alkisah bermula...
aku drive kete Dodge pergi bersiar2 di persekitaran Bandar Baru Bangi.
sampai di satu simpang empat,
aku yang tidak tau fungsi peraturan, yang menganggap peraturan hanya menggangu ktenteraman idop dan mmg aku sngja tak mau ikut peraturan yang seharusnya aku ikut
tanpa berpikir pnjg menekan pedal minyak untuk terus meluncur laju.
tanpa menghiraukan kenderaan dari arah berlainan yang melalu dan,
tanpa menghiraukan 3 warna yg terpaku.
prinsip aku, yang pentng aku happy bahagia jiwa dan raga.
atas dasar apa aku nak perlu sibok peduli pasai orang lain?

phhrummm...kete laju, selamat melepasi simpang empat.
dlm pikiranku mmg peraturan tak perlu ada.
buktinya sudah ku tunjuki. tiada apa2 nahas yang berlaku.
aku mula mengata dn mncaci si pembikin peraturan tadi.
mungkin...
kalau di jalan raya--->JPJ
kalau di rumah ---> Ibu dan ayah
kalau di sekolah --->cikgu2 dan kepala sekolah
kalau di planet bumi ---> siapa?
kau mungkin akan terkutuk Dia...naudzubillah.

setelah simpang empat.
aku masuk highway. segala signboard tidak kuhirau.
yang penting aku terus bergerak.
walau tidak tau kemana tujuanku.
walau mungkin jalan yg ku ambil salah.
walau mungkin juga jalan yang aku ambil pada akhirnya boleh menyebabkan aku mati secara sia2.
namun, apa aku perlu peduli semua itu? itu semua adalah tidak penting bagi diriku, yang penting aku happy dan bahagia dlm keadaan terus bergerak dan laju.
hoho...best2.

jika aku drive kete secara laju tapi tidak tau kemana untuk dituju.?
ini adalah perbuatan sia2. aku akan mulai rasa bosan dan mungkin ak boleh jadi gila kerananya.

jika aku drive kete secara laju dan mengambil jalan salah.?
sampai bila aku harus terus ambil jalan yang salah, dan tempat yang aku ingin tuju adalah 100% mustahil untuk sampai.

jika aku tak menghiraukan signboard "500m dihadapan adalah jalan mati dan menghala ke gaung" dan terus bergerak laju, walaupun mak aku yang sentiasa mengekori dari belakang mungkin perasan sign itu dan menasihati agar berhenti STOP the car, namun disebabkan keegoanku yang sentiasa BENCI pada segala peraturan yang ada, aku terus melaju dan akhirnya jatuh terjunam kedalam gaung. dan tamatlah riwayat aku sbg seorang yg idop. dan terkuburlah aku berseorangan. FINISH

begitulah mungkin salah satu pengakhiran bg orang yang tidak suka akan peraturan.
ex:kalau traffic light yang menjadi salah satu sbg peraturan jalan raya tidak dihiraukan dan dipraktik oleh pengguna jalan raya, sndiri boleh pkirlah apa natijahnya?
hura-hara. kematian 2kg. pergaduhan.
ini baru jalan raya bro!.
dunia ini terbentang luas saudara.
ada peraturaan yang mengawalnya.
ada buku panduan.
ada petunjuknya.
tinggal ikut je.
baru keharmonian, keamanan, kedamaian dan etc. dapat wujud sendirinya.
masing2 dkurniakan akai, pandailah berpikir.
nak terlalu bebas buat apa?
sekumpulan kambing duduk didalam kandang.
kambing dlm kandang---> selamat dr ancaman luar.
kambing yang nak sgt bebas dia piq kluar konon macho, hebat sebb dpt bebas.
sekali rimau serigala singa datang. kene belasah---MATI KATAK <--- padan muka.
Ambil tu kebebasan kau.
apapon kebebasan itu biarlah ditempatnya.
Namun peraturan.? Peraturan bukan untuk dilawan, bukan untuk di cerca caci, bukan untuk di langgari.
dan apa2lah yang bertentangan dengan peraturan.
kerana ia hanya akan membawa padah bencana!
sejarah dah membuktikan.
kaum2 yang melanggar perintah Allah, ad, samud, etc.
apa balasannya? Azab yang tidak tergambar dasatnya.
tak di dunia pasti diakhirat sana.
wallahua3lam.
saudaramu
Anas.
hehe =) wsalam.

No comments:

Post a Comment